“Mijn naam is Gerianne Wigboldus en ik geef vioolles in Breda, Oosterhout en Geldermalsen. Zelf ben ik begonnen met viool spelen toen ik vijf jaar oud was. Na de middelbare school koos ik aanvankelijk voor de studie Muziekwetenschappen in Utrecht, tot ik een hersenkneuzing opliep. Er volgde een lange periode van herstel. In die periode heb ik de helende kracht van muziek ervaren. Tijdens mijn studie tot docerend musicus aan Bourdon Hogeschool voor Muziek ging het geleidelijk aan steeds beter met mij en mijn hoofd.
Na mijn afstuderen heb ik mijn eigen lespraktijk opgebouwd, maar wilde ik mezelf ook graag verder ontwikkelen. Ik ben lessen gaan volgen bij Kató Havas (1920-2018) in Oxford. Gedurende een periode van ongeveer 10 jaar tijd heb ik me haar bijzondere benadering van het viool spelen eigen gemaakt, ‘The Havas New Approach’.
Kató Havas heeft haar leven gewijd aan de vraag hoe je de bekende problemen waar strijkers tegenaan lopen, kunt voorkomen. Door middel van een vernuftig systeem van oefeningen, muzikale en mentale training, helpt ‘The Havas New Approach’ je met gemak, plezier en energie spelen, tot genoegen van jezelf en ieder publiek dat je voor je krijgt. Het doel is dat je de muziek, de componist en je viool recht doet. Zolang je dat doet, klinkt het goed en ben jij zo druk met genieten van al die prachtige muziek, dat je vergeet dat je het goed wilt doen. Daarmee verdwijnt de belangrijkste oorzaak van angst en spanningen bij het spelen naar de achtergrond.
Ik ben landelijk vertegenwoordigster van de Kató Havas Association for the New Approach in Nederland. Meer weten? Kijk op mijn website www.lekkervioolspelen.nl of op haar website www.katohavas.com
Vorig jaar heb ik bij Lucienne een prachtviool gevonden: Paul Bailly, Parijs, 1906. Wat ik er zo mooi aan vind, is dat hij heel vol en luid kan klinken, maar ook heel mooi zacht. Hij heeft veel resonantie met duidelijke boventonen. Door daarnaar op zoek te gaan met hem, verfijnt hij mijn spel. Het belangrijkste is dat ik er zonder uitzondering heel gelukkig van word met hem te spelen. Daarom heb ik hem Felix genoemd. Hij lijkt aan te voelen wat ik hoor in mijn hoofd. Zo’n match met een viool heb ik nog nooit eerder gehad.
Ik ben freelance inzetbaar voor ensembles op viool of altviool, maar wil me niet meer binden aan wekelijkse repetities. Daarom zit ik nergens ‘vast’ in. Ik speel regelmatig samen met drie collega’s in een strijkkwartet, leid een bescheiden strijkersensemble, Amanti, en met groot plezier de repetities van de USB, Ukelele Sociëteit Breda, waarbij ik zowel ukelele als viool speel. Verder vorm ik een duo viool-piano met mijn echtgenoot Ton van der Valk.